"SAĞLAMLIK " MİMARLIĞIN ÖYKÜSÜ
Mimarlık iç strüktürün kristalizasyonu,formun yavaşça
açılmasıdır.Şu anki zamanda bir yapıya baktığımızda en görünür kısmı onu ayakta
tutan veya strüktür kısmıdır.Bu mimarların yaptığı yapının yerçekimine meydan
okur gibi tasarlanmasını sağlıyor.Yerçekimi fikriyle ve nesneler üzerindeki
etkisini gördüğümüz bir ortamda yaşıyoruz,bu yüzden bazı yapıların yerçekimine
meydan okur gibi durması bizi etkliyor.erken dönemde empati aracılığıyla
çevremizdeki nesnelerin yerçekimiyle aralarındaki ilişkiyi anlamaya
başlarız,örneğin Mısırda ki piramitlerin stabil ve dengeli nesneler olduğunu
algılıyoruz ama tersyüz shapero salonunu gördüğümüzde dengesizlik duygusuna
kapılıyor ve yapıyı tasarlayan mimar ve mühendisin ustalığına şaşkınlıkla
bakıyoruz.
Dikme ve Lento
Strüktürün başlangıcı yapıldığı malzeme ne olursa olsun
duvardır,ama duvarlarla çevrili odada ışık ve görüş olmadığı için bu duvar
açılır ve yerçekimine karşı bi desteğe ihtiyaç duyar.buna desteğe kiriş (lento)
denir.Kirişlerde basınç ve germe,gerilme sistemi etkindir.Bunlar için belli
düzenler vardır bunlar;
Dorik Düzeni,İyon Düzeni,Korent Düzeni ve Karma Düzendir.
Çerçeveler
Dikmelerim ve lentoların iki boyutlu düzlemsel sistemi
3boyuta göre tasarlanırsa sonuç çerçevedir.Bu çerçeve taş veya çelikte
olabilir.
Kemer
Lento gibi kemerde taştan yapılabilir.Fakat Kemerin kilit
taşı konulana kadar yapının kemer kalıbıyla desteklenmesi gerekir.Daha sonra bu
kalıp alınır ve kemer kendisini taşıyabilir.
Tonozlar
Kemer mekanda ötelenirse meydana gelen şekil bir
tonozdur,beşik kemer durumunda meydana gelen tonoza beşik tonoz ya da tünel
tonoz denir.
Kubbe
Merkezi etrafında üç boyutta döndürülen bir kemer kubbe
oluşturur.Bu şekilde tasarlanan en büyük ve en etkileyici olanı ise Roma
Pantheonu dur.
Kafes Kirişler
Romalılar büyük yapıların temel öğesi olduğunu kanıtlayan
strüktüel yapı kafes kirişide kullandılar.Geleneksel kafes kirişi üçgen şekiller
ya da hücreler şeklinde düzenlenmiş ahşaplardan yapılıyordu.Şekli sebebiyle
üçgen bir kenarı değişmeden formu bozulamıcağı için bu yapıyı
sağlamlaştırıyor.Örnek olarak Galeria Des Machine i verebiliriz.
Uzay Kafesi ve Geodezik Kubbeler
Kafes kirişinin üç boyuta uzatılmasıyla ortaya çıkan yeni
strüktür uzay kafesi adını almıştır.Düzlemsel ya da düz kafes kirişi gibi oda
önemli açıklıkları aşabilir.Kafes kirişide üç boyutta kavislendirilerek geodezik
kubbe oluşturabilir.Kafes kirişi gibi bu da kolay şekil alan çelik yapıdadır.
Kabuklar
Tipik olarak betondan yapılan kabuklar çok ağır,kalın veya
hafif,ince yapıda olabilirler.Kabukların kenarları içsel gerilim ve bozulmalara
maruzdur bunu önlemek için kenarları boyunca büyük kirişler kullanılır.
Asma Strüktür
İlkel toplumlar eski zamanlardan beri asma köprüler için
dalları ve ipleri kullanmıştır,zamanla teknolojiyle birlikte bu ipler yerini
demir zincirler ve çelik tel kablolara bıraktılar.Asılı kablo zincir eğrisi
olarak adlandırılan bir eğridir ve bütünüyle gergin olduğu için ideal bir
strüktür forma sahiptir.
Zar(Çadır) ve Şişirilmiş Strüktürler
Çadır yere sabitlenmiş kenetlere (çadırın uçmasını engellemek
için)kadar uzanan bir kablolar şebekesini taşıyan direklerle taşınıyor.
Şişirilmiş strüktür ise dokuma ipleri örme ve plastiğin
biçimlendirilmesi ile ortaya çıkmıştır.Genellikle strüktür zemine gömülmüş tek
bir zara sahiptir ve strüktürün içindeki hava,strüktürü şişiren fanlar
tarafından gerekli basınçta tutulur.Bu sistemin dezavantajı ise delinmelere ve
yırtılmalara çok açık sistemler olmasıdır.
Teknoloji ve Risk
Yeni bir teknoloji geldiğinde onu kullanmak için duyulan
istek tutkumuzun bir parçası gibi gözüküyor.Yeni işlem ve malzemelerin
getirdiği riskde strüktürde kullanıldığında fark edilir.Bunun örneklerini
Yunanlı mimarların yaşadıklarında görebiliriz.
Kültürel Bir İfade Olarak Strüktür
Strüktürler yeni bir çerçeve ya da kılıf yaratmaktan
fazlasıdır.Seçilen her şeyin bir araya gelişleri kültürün tarihle ilişkisine
sahip olduğu bakış açısının parçasıdır.Nasıl inşa ettiğimiz tam olarak ne inşa
ettiğimizi söyler.Bütün toplumlarda bunun örneklerini görebiliriz.
Yorumlar
Yorum Gönder